poniedziałek, 3 marca 2014

Społeczeństwo obywatelskie



We współczesnych demokracjach modelem powszechnie pożądanym jest społeczeństwo obywatelskie. Tworzące je jednostki są świadome swoich praw i obowiązków, przedkładają dobro wspólne nad własne, a dzięki swojej aktywności są w stanie zapewnić sobie szeroko rozumiane bezpieczeństwo i rozwój. 

Obywatele sami dostrzegają problemy, sami się organizują w celu ich rozwiązania, a wszystko to dzieje się przy współudziale instytucji życia publicznego, organizacji pozarządowych lub bez ich udziału. Jednym z najważniejszych warunków istnienia takiego społeczeństwa są aktywni obywatele, znający demokratyczne procedury i posiadający wiedzę i umiejętności pozwalające na udział w owych procedurach. Aby obywatel działał dla dobra innych i swego kraju musi posiadać tzw. cnoty obywatelskie. Utożsamiane są one współcześnie z postawami obywatelskimi, a rozprawiali już o nich starożytni Grecy i Rzymianie. Od tego czasu minęło ponad 2 tys. lat i kanon tychże cnót nie zmniejszył się a wręcz przeciwnie, znacznie poszerzył. Społeczeństwo starożytne jak i współczesne potrzebuje patriotów, dla których dobro Ojczyzny, dobro wspólne jest ważniejsze niż wszelka prywata. Nie mniej ważne są pracowitość, uczciwość, rzetelność w wykonywaniu obowiązków, zdyscyplinowanie, odpowiedzialność za słowa i czyny, odwaga, solidarność, tolerancja, itp.

To, co kształtuje postawy obywatelskie młodzieży w tym także studentów jest wypadkową szeroko rozumianego wychowania oraz warunków społecznych, materialnych i politycznych, w jakich człowiek żyje i wyrasta. Poprzez wychowanie rozumieć należy zarówno wychowanie w rodzinie, wychowawcze oddziaływanie instytucji, także wspólnot religijnych propagujących określony model postępowania oraz socjalizacyjne oddziaływanie środowiska, czy grup społecznych, mediów.

Postawy obywatelskie determinowane są przez warunki społeczno-polityczne i okoliczności, w jakich człowiek wyrasta i żyje. Inne cnoty będą leżeć u podstaw aktywności obywatelskiej w okresie zagrożenia lub utraty niepodległości państwa czy walki z totalitaryzmem o demokratyzację państwa, a inne w czasach pokoju. Młodzi ludzie są z natury radykalni, krytyczni i bezkompromisowi. Chętni burzyć wszystko, co stare, zastane i budować nowy ład według własnej koncepcji, własnych wizji. Młodym ludziom należy wskazywać wzorce i autorytety, zachęcać do wstępowania do organizacji młodzieżowych, angażować ich w wolontariat, aby nakierowywać ich aktywność w stronę dobra wspólnego. Dużą rolę do odegrania mają szkoły[1], które powinny zapewnić podstawową wiedzę na temat funkcjonowania państwa i możliwości działania dla dobra społeczeństwa oraz osobistego rozwoju, które stwarza konstytucja, czyli kształtowania świadomości obywatelskiej. Skuteczną drogą kształcenia kompetencji obywatelskich jest właśnie wolontariat.

Dr Małgorzata Kutrzeba

[1] Dobrym do tego narzędziem są projekty edukacyjne obowiązujące w szkolnictwie gimnazjalnym od 2009 r. W trakcie ich realizowania młodzież wyszukuje, diagnozuje i rozwiązuje problem, który dostrzega w swoim środowisku.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz