Uczestnictwo obywateli w sferze NGO (non-govermental organizations) jest istotnym
zagadnieniem z punktu widzenia współczesnego państwa demokratycznego, w którym
realizuje się model demokracji „partycypacyjnej”, zakładającej szeroką
aktywność i uczestnictwo obywateli w życiu publicznym. Nie zawsze jednak
kultura uczestnictwa i intensywnej socjalizacji wpływa na wzrost grupowej
aktywności. Niniejszy tekst jest próbą przedstawienia i zanalizowania zjawiska
odpowiedzialności obywatelskiej wśród przyszłej elity intelektualnej.
Założenia
Celem badań było
ustalenie jak przedstawia się aktywność obywatelska polskich studentów i
absolwentów szkół wyższych, i na ile wpływa w przyszłości na zatrudnienie.
Osobom uczestniczącym w badaniach zadano pytania dotyczące zainteresowań
działalnością w organizacjach pozarządowych, uczestnictwa w wolontariacie,
akcjach charytatywnych, częstotliwości tych działań, jego form, czynników, które
zdaniem studentów najczęściej wpływają na zainteresowanie działalnością
społeczną. W pracy znajdują się także pytania dotyczące zatrudnienia młodych
osób – czy w czasie trwania studiów wyrażali chęć podjęcia pracy zarobkowej i
uczestnictwa w sferze NGO.
Główną tematyką artykułu jest odpowiedzialność obywatelska studentów i
absolwentów rozumiana nie tylko jako kształtowanie nowej, lepszej
rzeczywistości społecznej, ale także jako sposób na wzrost aspiracji zawodowych
a przede wszystkim życiowych. Ze względu
na bardzo szeroką tematykę, w pracy ograniczono
się do kilku hipotez badawczych: wysoka aktywność obywatelska wpływa pozytywnie
na znalezienie pracy; cechy osobowościowe mają decydujący wpływ na przyszłą
pracę dla studenta, absolwenta; wolontariat cieszy się największym
zainteresowaniem studentów; promocja działalności obywatelskiej w najbliższym
kręgu studenta, absolwenta decyduje o jego postawie; poziom wykształcenia
wpływa na większą aktywność społeczną; kobiety częściej od mężczyzn interesują
się działalnością społeczną.
Badanie zrealizowano za pomocą ankiet
uczestniczyło w nich 17 studentów oraz 10 absolwentów z różnych kierunków w
wieku od 20 do 28 lat. Dane zostały
podane w przybliżeniu, w procentach. Reasumując podstawowe obszary badań nad zachowaniami
młodych osób w sferze społecznej mają odpowiedzieć na pytania: w jakiej mierze
student, absolwent uczestniczy w życiu społecznym? W jakiej mierze bierze w nim
udział? Od czego zależy to, że uczestniczy w życiu społecznym?
Efekty badań
Na początku
ankiety studenci zostali poproszeni o udzielenie odpowiedzi na pytanie czy
interesowali się kiedykolwiek działalnością społeczną. Jak wynika z badań 5%
ankietowanych interesowało się w przeszłości takim sposobem spędzania wolnego
czasu natomiast obecnie na studiach tylko 3% stanowczo popiera taką aktywność.
Wyniki badań nie są bardziej optymistyczne jeśli chodzi o udział w akcjach
charytatywnych. Wolontariuszem było tylko 2% respondentów, jednak aż jedna trzecia
myślała o takiej działalności. Kolejne pytanie dotyczyło uczestnictwa w
organizacjach pozarządowych – tylko jedna osoba zdeklarowała się, że jest
członkiem stowarzyszenia. Bardzo zaskakujące okazały się odpowiedzi studentów i
absolwentów na pytanie czy wykształcenie wpływa na aktywność obywatelską, otóż
86% badanych zgadza się takim twierdzeniem. Teoretycznie badani potwierdzają
proste założenie – osoby wykształcone bardziej angażują się w działania
społeczne. Jednak oni sami nie czują się powołani, upoważnieni do takich
działań. Być może jest to związane z tym, że najbliższe otoczenie polskiej
inteligencji nie wyraża chęci zaangażowania się w dobro wspólne - 91% studentów i absolwentów potwierdziło, że
ich znajomi i rodzina nie działają na płaszczyźnie obywatelskiej aktywności.
Przechodząc do zagadnienia szans młodych osób, które mądrze gospodarują swoim
czasem wynika, że łatwiej znaleźć pracę zarobkową, gdy się jest osobą aktywną i
przedsiębiorczą. Badani byli zdania, że nasza aktywność podczas studiów i zaraz
po ma istotny wpływ na naszą przyszłość na rynku pracy. Gdzie więc tkwi
problem? W konsekwencji wynikają następujące tezy: po pierwsze – podczas
studiów nie są promowane (lub mało skutecznie) inicjatywy obywatelskie, po
drugie – większość studentów i absolwentów stwierdza stanowczo: praca zarobkowa
jest moim celem. Tylko czy mając pracę chcemy być dalej aktywni?
Uwarunkowania uczestnictwa w życiu
społecznym
Uczestnictwo w życiu społecznym można objaśnić uwarunkowaniami
obiektywnymi i subiektywnymi. Pierwsza grupa obejmuje czynniki społeczno – ekonomiczne
(wynikające z pozycji i miejsca jakie zajmuje jednostka w strukturze społecznej)
i systemowe (rodzaj systemu politycznego). Druga grupa to czynniki osobowościowe,
kulturowe tj. wychowanie, predyspozycje intelektualne, zainteresowania. Aspiracje
życiowe młodych osób wytyczają w znacznym stopniu ich drogę zawodową. Do tej
grupy można więc zaliczyć: cechy osobowościowe, płeć, postawy jednostki wobec
pracy tj.: pracowitość, systematyczność, obowiązkowość, dokładność, punktualność.
Nie bez znaczenia jest właściwie ukształtowany system motywacji, który pozwala
nam pokonywać przeszkody i prawidłowo reagować na niepowodzenia. Obok wyżej wymienionych
czynników należy mieć na uwadze również zainteresowania, zdolności, upodobania
i możliwości jednostki. Z całą pewnością przy całym procesie decyzyjnym istotną
rolę odgrywają czynniki kulturowe takie jak wychowanie, pochodzenie społeczne,
tradycja rodzinna, możliwość nauki i pracy na danym terenie. Oprócz
środowiskowych czynników rozwoju perspektyw życiowych, ważne są również
czynniki ekonomiczne, których wpływ na kształtowanie się aspiracji życiowych
może być znaczący. Chodzi tutaj o sytuację na rynku pracy oraz poziom życia
danej jednostki. Podsumowując o naszej obywatelskiej aktywności decydują dwa zasadnicze
czynniki: system wartości jednostki i nasze otoczenie.
Postawy kobiet i mężczyzn w znacznym stopniu różnią się od siebie.
Mężczyźni rzadziej interesują się aktywnością społeczną – to kobiety
deklarowały zainteresowanie problemami społecznymi. Wynika to prawdopodobnie z
naszej specyficznej struktury, wrażliwszego usposobienia.
Weryfikacja hipotez
Nie wszystkie
hipotezy zostały potwierdzone. Po pierwsze cechy osobowościowe nie mają jak
wynika z badań decydującego wpływu na postawę studenta, absolwenta wobec pracy.
Decydujący wpływ mają czynniki ekonomiczne. Praca zarobkowa jest koniecznością,
bez której człowiek nie ma możliwości przetrwania. Po drugie poziom wykształcenia nie wpływa na większą
aktywność społeczną. Oznacza to, że studenci i absolwenci, którzy potencjalnie
są największym kapitałem społecznym nie do końca wypełniają swoją rolę. Oni nie
jako legitymowani do największej aktywności społecznej, wykazują bierną postawę
a przecież są młodzi, inteligentni, działają w grupach,
potrafią dostrzegać problemy swojego otoczenia itd. Nasuwa się bardzo smutna
refleksja. Przeciętny student/absolwent nie wyraża troski o sprawy publiczne i
o dobro wspólne. Młodzi ludzie nastawieni są na indywidualizm i egoizm,
zaspokojenie własnych potrzeb jest na pierwszym miejscu a realizacja własnych
interesów wartością nadrzędną. Dlatego też tak bardzo ważna jest promocja
działalności obywatelskiej na studiach. Generalnie wykazuje się, że udział
studentów, absolwentów w życiu społecznym, nie jest zjawiskiem całkowicie
spontanicznym. Aktywność młodych ludzi w znacznym stopniu jest odpowiedzią na
działania osób z najbliższego otoczenia, którzy swoimi decyzjami i zachowaniem
mobilizują ludzi do uczestnictwa w życiu społecznym.
Potwierdzenie pewnych tez jest dobrym początkiem zmian na lepsze. Młodzi
ludzie dostrzegają, że aktywność na rzecz wspólnoty jest użyteczna. Na początek
bardzo silnie zindywidualizowana motywacja może zamienić się w coś
bezinteresownego. Duże możliwości daje wolontariat, który cieszy się
największym zainteresowaniem studentów. Doświadczenie zdobyte
podczas pracy jako wolontariusz dodaje wyrazistości naszej osobowości.
Pokazujemy wrażliwość, inicjatywę i pasję poparte zdobytym doświadczeniem, a to
ma obecnie najistotniejsze znaczenie dla przyszłego pracodawcy.
Doświadczenie w NGO szansą na przyszłość
Najważniejsza
teza: wysoka aktywność obywatelska wpływa pozytywnie na znalezienie pracy.
Działalność ta daje nam szeroki wachlarz możliwości w organizacjach
samorządowych, stowarzyszeniach, fundacjach, radach parafialnych, klubach,
kołach i komitetach, także kontrolujących na co dzień poczynania władz
poszczególnych szczebli. Sfera NGO to
dobre miejsce dla studentów, by otworzyć się na doświadczenie, rozwijać kompetencje
i budować swoją kreatywność. Dla niektórych może okazać się drogą do
kariery, innym – może pomóc w zdobyciu atrakcyjnej pracy. Organizacje typu
NGO funkcjonują w podobny sposób jak organizacje biznesowe, czyli
pracować może każdy księgowa, urzędnik, menadżer itd. Można tam znaleźć pracę w
zespole, logistykę, współdziałanie z mediami, rozwiązywanie sporów, stres i
wiele innych. Taka aktywność to pomysł na rozwój zawodowy i zbudowanie
doświadczenia zawodowego.
Autor: Agnieszka Jasnocha
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz